I RELATION
Relation är den väv genom vilken vi delar livet.
Genom våra relationer utbyter vi kunskap, erfarenheter, omsorg och ansvar. Vi bidrar med olika perspektiv och förmågor till sammanhang som är större än oss själva. I relation formar vi, och blir formade.
Människor och grupper är en del av de ekosystem vi lever och verkar i. När vi agerar utifrån den förståelsen blir det möjligt att bidra från oss själva och ta vara på de relationer, perspektiv och resurser som redan finns omkring oss.
Då kan det som finns mellan oss bli en källa till lärande, kreativitet och gemensam handlingskraft. Nya möjligheter blir synliga och det som är viktigt kan bäras, utvecklas och förvaltas tillsammans.
Att vara i relation handlar om att delta i denna väv och ta ansvar för det vi förvaltar tillsammans.
Det vi värnar om
Under våra åsikter, reaktioner och försvar finns ofta något vi värnar om. Något vi vill skydda, utveckla eller bidra till. Det kan vara en människa, en verksamhet, en plats, en idé eller en framtid vi hoppas på.
När vi får kontakt med det som verkligen betyder något för oss blir det lättare att förstå både oss själva och varandra. Det som först framstår som en konflikt kan då visa sig rymma olika sätt att ta hand om samma sak.
Därifrån blir det möjligt att arbeta tillsammans med det vi älskar, snarare än mot varandra.


Relation som praktik
Att vara i relation är något vi gör.
Genom våra relationer fattar vi beslut, fördelar ansvar, hanterar konflikter och skapar förutsättningar för det vi vill åstadkomma tillsammans. Hur vi organiserar oss påverkar vilka röster som hörs, hur vi tar vara på våra olikheter och vad som blir möjligt att skapa.
Att organisera sig är därför inte bara en praktisk fråga. Det är en relationell praktik. När roller, ansvar och beslut blir tydliga blir det också lättare att bidra, samarbeta och ta ansvar för helheten. Vi behöver inte bära allt själva eller upprepa det som redan sagts. Istället kan vi bidra med våra perspektiv, våra erfarenheter och det vi själva ser som viktigt.
Förmågan att samarbeta, lyssna, fatta beslut och ta ansvar är något som kan läras, övas och utvecklas över tid. När vi utvecklar dessa förmågor stärker vi inte bara våra relationer. Vi stärker också vår förmåga att tillsammans ta hand om det vi värnar om.
Genom våra ord, överenskommelser och handlingar skapar vi den värld vi lever i.

